logo

rimon011

rimon038

rimon028

מגמת מוסיקה

"מאזינים קשובים, נגנים מקצועיים, מוסיקאים, סולנים, מלחינים – וכל מי שהמוסיקה בליבו ובנשמתו"

 

מגמת המוסיקה בישיבה לאמנויות תל אביב, מיועדת לתלמידים שבחרו לשלב את המוסיקה כחלק משמעותי בחייהם ולשזור אותה באורח חייהם האמוני.

 

תלמידי המגמה למוסיקה נגשים לבחינת בגרות עיונית במוסיקה בהיקף של 5 יחידות לימוד.

בנוסף, ניתנת להם האפשרות לבצע קונצרט-בגרות אישי (רסיטל), המזכה ב-5 יחידות לימוד נוספות.
המגמה מהווה חממה לטיפוח כישרונו של התלמיד, מאפשרת לו לגלות ולטפח את היצירתיות שבו, מעשירה אותו בידע רב בתחומי המוסיקה השונים ומכשירה אותו להיות מאזין קשוב, נגן מקצועי, מוסיקאי, סולן או מלחין.

מגמת המוסיקה מהווה בית-גידול לאמנים צעירים ו/או לצרכני תרבות נאורים.

 


התלמיד ימצא במגמה סביבה תומכת לנטייתו המוסיקלית הטבעית, ילמד לשלב אותה באורח חייו האמוני והחינוכי בישיבה ויבלה עם תלמידים נוספים שבחברתם ימצא שפה משותפת על רקע עניינם המשותף במוסיקה ואמנות. כאן יעשה את צעדיו הראשונים על הבמה.

התלמיד יחשף למוסיקה אמנותית מכל הסוגים. התוודעות זו תעשה בהנחייה מקצועית ובהקפדה חינוכית ברמה הגבוהה ביותר.

 

החינוך המוסיקלי והאמנותי שאותו אנו מקנים לתלמידינו, מכוון גם לאלה שלא יבחרו במוסיקה כמקצוע, אלא רק כתחביב או כתחום עניין נוסף בחייהם.

מן הצד השני – אנו מכוונים לרמות המצוינות הגבוהות ביותר – כאפיון וכדרך חיים.

 

בעידן המודרני, שמאופיין בטכנולוגיה מתקדמת, בקצב חיים "קליפי" ובנטייה להקלת-ראש בערכים מסורתיים תוך העדפת סיפוקים מידיים וקלים – יש לחינוך המוסיקאלי חשיבות רבה ביותר בעיצוב אישיותו של התלמיד.

 

חינוך מוסיקאלי נכון ומעודכן נוגע בתחומים רבים שהם "ציפור הנפש" של החינוך בכלל:

 

  • חינוך להקשבה פנימית ולסביבה.
  • חינוך לסקרנות מונחית אינטלקטואלית. מה אנחנו יודעים על המלחין? למה התכוון ביצירתו? אילו תנאים הביאוהו לבניית היצירה כפי שהיא? כיצד מתאימים יצירת מופת בת מאות שנים לביצוע מעניין בתנאי המאה ה-21?
  • חינוך להישגים מובנים. במוסיקה כמעט ולא ניתן לפסוח על שלבים בהליך הלימודי. שלב מוליד שלב. אימון מוליד הישג. מאמץ מניב הצלחה. הכישרון הטבעי אינו מספיק לשם השגת תוצאה בת-קיימא. מימושו האקטיבי של הפוטנציאל הוא המכשיר העיקרי להצלחה.
  • חינוך לערכים חברתיים. הכרה בחשיבות מקום הנגן היחיד בתוך חברת-הנגנים. זאת תוך ביסוס מעמדו החברתי והמקצועי וקבלת מעמדם ויכולתם הריאלית של חבריו לקבוצה. אלה מלמדים בדרך ישירה ואישית לגבי העוצמה אפשרויות היצירה האינטראקציות המפרות שיש בצוות נמגן יחדיו; בהוותו קבוצה מאוחדת-חברתית, מפרגנת ומגובשת מבחינה מקצועית.
  • מוסיקה כאמנות הזמן. הצליל שנוגן, היצירה שבוצעה, מתקיימים על הגבול הדק שבין הווה-רגעי לעבר. מה שחשוב הוא: הצליל הבא, המשפט הבא, היצירה הבאה. ההווה האמנותי, שדה הביצוע-המוסיקאלי העכשווי, שייך למבצעים הצעירים, תקוותן של הגחלת והמסורת המוסיקאליות רבות השנים.

 

במקביל לנגינה ושירה בצוותא, התלמיד מקבל את הכלים הנכונים כדי לדעת להעריך יצירת אמנות בכלל ויצירה מוסיקאלית בפרט. חושיו המקצועיים יחודדו כדי להבדיל בין מבצע למבצע, בין סגנון לסגנון, בין מלחין למלחין.

כך תשתכלל יכולת הביקורת שלו, והוא יהפוך ליצרן – צרכן אמנות מפוכח ונאור, היודע להעריך נכון את הנעשה סביבו באמנות ובחברה.

 

תכנית הלימודים במגמה למוסיקה, כתות ז' – י"ב, כוללת את המקצועות הבאים:

 

  • תיאוריה.
  • סולפג' (שירה/קריאת תווים), פיתוח שמיעה והרמוניה.
  • ספרות ותולדות המוסיקה. הכרת הסגנונות השונים ושליטה בהם.
  • עיבוד, הלחנה, תיווי ויישומי מוסיקה באמצעות מחשב.
  • ניתוח יצירות והשוואת ביצועים.
  • נגינה בהרכבים קאמריים ובהרכבי קומבו (רב-שכבתיים).
  • הרכבים קוליים (רב-שכבתי).
  • האזנה לקונצרטים ומפגשים עם אמנים חשובים.
  • שיתוף-פעולה עם גורמי ביצוע מקצועיים.

 

כדי להתקבל למגמת המוסיקה:

על התלמיד להיות בעל כישורי נגינה או שירה מוכחים לפי רמות הסף שיוגדרו בעת רישום לבחינות הקבלה.

בחינות הכניסה יכללו:

  1. מבחן מעשי בנגינה ובשירה.
  2. מבחן שמיעה והתאמה.
  3. ידע תיאורטי והשכלה כללית.

 

דני דונר

מרכז המגמה